Iquitos, een stad van georganiseerde chaos. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Nicolas (Nic) Takken - WaarBenJij.nu Iquitos, een stad van georganiseerde chaos. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Nicolas (Nic) Takken - WaarBenJij.nu

Iquitos, een stad van georganiseerde chaos.

Blijf op de hoogte en volg Nicolas (Nic)

08 Mei 2013 | Peru, Iquitos

Het was me al eerder opgevallen maar alles gaat hier op z’n dooie gemak.
Voorbeeld: De schoonmaak mevrouw geeft aan mijn kamer te willen schoonmaken, wat ik natuurlijk niet afsla. Super aardige vrouw, maar erg effient te werk gaat ze niet. Ik maak plaats en besluit boodschappen te doen. Om tijd te rekken loop ik de 5 blokken naar de ‘bodega’, want ik had ook een motortaxi kunnen nemen. De reden waarom er in Iquitos zoveel motortaxi’s zijn, is om \dat het simpelweg te warm is om te lopen en ja, ze zijn ook een beetje lui. Om nog wat extra tijd te rekken haal ik nog een lekker ijsjes iets verderop (+ 3 blokken). Kom ik terug, zit ze op de trap voor mijn kamertje en zegt ze: ‘Que color’. Ik zo: ‘Si, vertel mij wat, maar kan ik er al weer in? Nee, ik moet nog schoonmaken zegt ze. Ik zeg: ‘hoelang moet ik dan wegblijven?’. En ze lacht. Vervolgens dus samen met haar mijn kamer schoongemaakt, want dit schiet natuurlijk niet op. En zo gaat het dus ook op werk. We maken afspraken met lancha’s (vrachtboten) om onze samples op te halen. José, mijn werkpartner, schrijft alles keurig op en heeft een mooi schema op welke dagen wij welke boten moeten sampelen. Maar als de lancha’s vervolgens niet op die dagen verschijnen (scheelt soms een week) heeft zo’n schema dus geen enkele zin. Voor hem zit er een soort logica in, welke bij mij ver te zoeken is. Hij noemt het ‘georganiseerde chaos’.

Naast de donkere kruipruimtes van de lancha´s waar ik de afgelopen weken muggen heb verzameld, heb ik natuurlijk ook andere dingen gedaan. Na twee weken voel ik me hier eindelijk thuis.

Ik heb otdenkt dat de buurvrouw bereid is met liefde elke dag ontbijt te maken voor maar 7 soles (€2,-). Met twee broodjes gebakken ei, warme melk en verse sinassappelsap begin ik de dag. Sinds kort heb ik ‘s middags Spaanse les om mijn gebrekkig Spaans aan te vullen met wat fijne zinnetjes, zodat ik niet meer 3 soles betaal voor een motortaxi maar gewoon het Peruanen tarief van 1 sole.

Lekker eten is ook belangrijk. Het is juist de kunst om de commerciele plekken te ontlopen en op zoek te gaan naar plekken waar juist alleen de locals eten. Zo belandde ik bij een klein restaurantje waar je voor maar een paar soles heerlijke spiesjes mocht uitkiezen die vervolgens op straat door een oud mannetje voor je klaar werden gemaakt.

En dan is er ‘s avonds meestal voetbal. Omdat het gedurende de dag te warm is, spreekt mijn compagnon ‘s avonds af met een groep biologiestudenten om een potje te voetballen. Zo speelde ik mijn eerste wedstrijd in de ghetto van Iquitos. Op een klein betonnen veldje met gaten, uitkijkend over de slechste wijk van Iquitos, met aan weerszijde betonnen tribunes waar de stoere jongens vergezelt met hun meisje zich hadden verzameld, speelde ik de bal rond. Aan weerskanten van het veld stonden twee soldaten verdekt opgesteld. Schijnbaar om de orde te handhaven, mocht het uit de hand lopen. En toen startten wij. Spelend tegen jongens die gewoon op blote voeten speelden en niet bang waren om op de rondlopende kakkerlakken te staan, ging het spelletje er hard aan toe. Inzet, het inleggeld van de tegenpartij. Een paar dagen later speelde ik een wedstrijd op een wat groter veld, midden op de dag. Na de eerste helf hield ik het voor gezien. Ik kookte over en liet me maar al te graag wisselen. We wonnen de partij en dat werd gevierd met een hoop cerveza totdat de pot op was.

Wat zeker terug gaat komen in mijn lijstje mooie sportmomenten is de mountainbike tocht door de jungle. De tocht begon iets buiten Iquitos en was 37 km lang. De eerste 5 km over een verharde weg, daarna was het 30 km lang buffelen. Onder de felle zon crossten we over boomstammen, door kleine beekjes en modderpoules en kwamen zo nu en dan langs wat afgelegen dorpjes waar de kinderen een kilometer lang met ons mee renden op hun blote voetjes. De rust van de jungle werd af en toe verstoord door tjirpende papagaaijen, krijsende aapjes of knarsentandende gieren die een karkas van een of ander beest gulzig aan het kanen zijn. Tsja, dat is net wat anders als de pidgeons in Nederland. Halverwege moesten de fietsen in een uitgeholde boomstam over water worden vervoerd om terug te komen waar we startten. Hier wachtte gelukkig een koude ‘coco helado’ op ons.

En dan was er nog Del pardo, een hangar waar op zaterdagavond circa 2000 mensen dansen. Ja, ze houden hier wel van dansen, dus ik moest er aan geloven. Een vriendin van José wilde me alles wel leren. Doctor de baile, zoals als ik haar noem, heeft me die avond wel zere beentjes bezorgt. Salsa, kumbia, merengue, bachata en vast nog meer. Het was een leuke en gezellig avond.

Koninginnedag en bevrijdingsdag in Iquitos waren saai en eenzaam. Niemand die hier er ook maar iets vanaf weet, dus kon ik niks anders dan de hele dag in mijn oranje shirt rondlopen. Gelukkig las ik wat update’s via Facebook en whatsapp, maar meer dan dat zijn beide dagen en dus de kroning van onze koning aan mij voorbij gegaan aangezien streamen hier niet lukt. Tot mijn blije verbazing lukte het wel om 5.30 mijn tijd alle 9 wedstrijden van afgelopen 5 mei live te volgens via radio 1. Schijnbaar lukt het zo vroeg in de morgen wel om iets te streamen en hoorde ik mijn cluppie kampioen worden.

Al met al zit ik hier nu meer op mijn plek. Ik geniet van de chaos, de heerlijke geuren van alle bbq´s midden op straat, de muziek, de luie mensen en vindt regen zo nu en dan helemaal niet erg. Lekker verkoelend!

Tot snel. Besito Nic

  • 08 Mei 2013 - 09:25

    Lieke:

    Que bien!! Leuk verhaal, kan t me helemaal voorstellen hoe het er aan toe gaat, lekker genieten! X

  • 08 Mei 2013 - 10:10

    Nadine:

    Fijn dat het als je plekkie voelt en dingen ontdekt!

  • 08 Mei 2013 - 12:14

    Hans:

    Mooi verhaal kerel. En dan dansen ook haha, zie het al helemaal voor me! Geweldig! Suerte con aprender Español! Hasta Luego!

  • 08 Mei 2013 - 16:49

    Gerda:

    Hoi Nic, mooi dat je je wat beter thuis gaat voelen daar! Erg leuk om op deze manier je
    belevenissen te laten zien aan ons in dat "koude kikkerlandje"!
    Suc6 met het opzuigen van al dat ongedierte en geniet van alles!

  • 08 Mei 2013 - 18:51

    HaLo Van Rooijen:


    We genieten van je reisverslag. Na de cultuurshock heb je nu wel je draai wel gevonden.
    Wat de local food betreft ; heerlijk maar wel van te voren de prijs afspreken anders moet je rennen voor je leven.... spreek uit eigen ervaring, Hannelore.
    Blijf genieten van alles wat je tegen komt. HaLo XX

  • 08 Mei 2013 - 19:10

    Joyce:

    Nic! Wat schrijf je leuk! Tof verhaal joh! Goed om te horen dat je je draai hebt gevonden en je thuis voelt! Kan ook niet anders met al die sportieve activiteiten! Voetbal, hippies shaken met dansen, fietsen... Schaatsen zal wel niet gaan;)! Gefeliciteerd met je cluppie he, hoolie! succes met de muggen en de gangsters in de ghetto en geniet van alles! X

  • 08 Mei 2013 - 19:45

    Irene Bloemen:

    Zie Facebook!

  • 08 Mei 2013 - 20:15

    Natasja:

    Nic! Wat leuk om te lezen.. Ik was alleen al gillend weg gerend voor die kakkerlakken onder me blote voeten om nog maar niet te spreken over die wijk waar je was!
    Liefs

  • 20 Mei 2013 - 10:30

    Gé En Joop:

    beste nic, eindelijk een reactie van ons, fijn dat we zo kontact houden, uit de
    verslagen maken we op dat nederland anders leeft, dat is het mooie van deze
    reis, we lezen," hier veel te warm", maar hier is het veel te koud, wat is het
    beste ? leuk dat we zo op de hoogte blijven van al je avonturen, hoeveel
    doelpunten heb je al gescoord ? ja, je cluppie is kampioen, maar wat dacht je
    dan van p e c !!!!!!!!!
    nic, we wensen je een hele fijne tijd toe en tot ons volgend levensteken,
    hartelijke groeten, gé en joop

  • 27 Mei 2013 - 16:54

    Harley The Eagle:

    He Nic,

    wel sneu dat je nu Eagles - Olle moet missen. Maar al vast bedankt voor de drie puntjes!!!!


  • 11 Juni 2013 - 15:08

    Gé En Joop:

    beste Nic,
    dit was wederom genieten van je vervolgverslag,we kunnen ons goed voorstellen
    hoe jij je voelt in deze heel andere wereld, hier moet alles volgens strakke,
    nederlandse, regels en daar leven in rust en" een beetje chaos ".
    fijn voor je dat het zo goed bevalt.
    het weer is hier nu prima, dus zitten we regelmatig op de fiets, ook dat is
    genieten en........ goed voor onze konditie.
    Nic, we wensen je nog een hele fijne tijd toe en vanaf augustus samen
    met Anne,

    hartelijke groeten en tot de volgende keer,

    Gé en Joop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Iquitos

Back to my roots trip door Zuid-Amerika

Hoi vrienden, vriendinnen, familie, collega’s, bekenden en degenen die geen Facebook hebben,

22 april 2013 staat al een tijdje dik aangestreept in mijn agenda. Dan vertrek ik voor 9 maanden naar Zuid Amerika voor een rondreis en vrijwilligerswerk. Ik vlieg op Lima (Peru) om vervolgens door te vliegen naar Iquitos. Iquitos is de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is en licht in midden van het tropische regenwoud van Peru. Ik ga hier starten met 1,5 maand vrijwilligerswerk en met het leren van Spaans. Vervolgens reis ik via Ecuador en Brazilië naar het noorden van Argentinië. In Posadas (Arg) ga ik weer een maand vrijwilligerswerk verrichten om in te tussentijd mijn vriendin op te halen in Buenos Aires. Samen met haar maak ik mijn werk af en reizen wij door naar Bolivia, Peru en Ecuador. Dan richting Chili, door Patagonië terug naar Buenos Aires. Dit is zo ongeveer mijn route. Het zegt misschien nog niet zo veel dus houd mijn blog in de gaten voor een specifiekere invulling. Over het tijdsbestek per land heb ik nog niet nagedacht, laat staan welk vervoersmiddel ik neem etc. Dit laat ik lekker op zijn beloop, er vanuit gaande dat mijn motto mij niet in de steek laat: ‘Alles komt goed’.

De komende maanden houd ik deze blog bij om jullie op de hoogte te stellen wat ik meemaak, mijn bevindingen, bezigheden, foto’s en fllmpjes. Niet dat ik jullie jaloers wil maken maar gewoon omdat ik mijn reis met jullie wil delen.

¡Saludos!

Nic

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2014

Travel, the only thing you buy that makes you rich

24 December 2013

From the equator to the southernmost city on earth

11 December 2013

Plekjes op aarde waar dieren nog de baas zijn

30 November 2013

Een bijzondere maand Peru

05 November 2013

Bolivia, we can’t forget you!
Nicolas (Nic)

Hallo en welkom op mijn reisblog. Op deze website staan verslagen van de reizen die ik heb gemaakt, of die ik nog aan het maken ben! Neem gerust een kijkje en laat een berichtje achter als je dat leuk vindt! Saludos Nic

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 15959

Voorgaande reizen:

22 April 2013 - 07 Januari 2013

Back to my roots trip door Zuid-Amerika

Landen bezocht: