Iquitos, que calor! - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Nicolas (Nic) Takken - WaarBenJij.nu Iquitos, que calor! - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Nicolas (Nic) Takken - WaarBenJij.nu

Iquitos, que calor!

Blijf op de hoogte en volg Nicolas (Nic)

26 April 2013 | Peru, Iquitos

9 maanden is lang als je erover nadenkt. 9 maanden zonder vertouwde mensen om je heen. Dus ja het afscheid viel een beetje tegen. Je groot moeten houden voor de mensen die je juist net nodig hebben. Maar alles komt goed. Het was een leuke verassing dat wat vrienden en familie wat hadden gespijbeld van het werk om mij uit te zwaaien. Thanks aan mijn vriendin die zich de afgelopen week sterk heeft gehouden en nu vooruit kan kijken naar 26 augustus wanneer zij ook vliegt.

De vlucht naar Lima ging eigelijk super snel. Voor de geinterseerden: ik vloog met een boeing 777-300, welke tegenwoordig in elk stoeltje een eigen tv-scherm heeft met genoeg films en spelletjes om je de hele vlucht te vermaken. Dus heb ik eerst een paar films gekeken. Daarna ging bij deze slaapmarmot het licht uit totdat Lima bijna in zicht was. Eenmaal aangekomen in Lima stond, zoals afgesproken een mevrouw mij op te wachten die ongeduldig en werkelijk bij elke man de lucht in sprong en mijn naam begon te roepen. Ik was namelijk al voorbij gelopen en was naarstig op zoek naar deze mevrouw. Ik heb het heel even aangekeken en ben toen maar op haar afgestapt. Zij bracht mij naar de B&B die ik had geboekt. En ja nu weet ik het weer, ze kennen hier echt geen verkeersregels. Tuurlijk joh, druk je auto er maar voor en rammen op de toeter. Maar gek genoeg gaat alles net goed. Leuk schouwspel dus ik vertrouwde de chaffeur op zijn rij-ervaring. Als welkomstdrankje kreeg ik ‘Pisco sour’. Dit is een cocktail met pisco en geklopt eiwit, rietsuikerstroop, gebroken ijsblokjes en veel limoen- of citroensap.

Dinsdag, 23 april ben ik naar Iquitos gevlogen waar ik voor de eerst komende tijd zal verblijven. José en Gaby, mijn contactpersonen zouden me ophalen van het vliegveld. Alleen éénmaal buiten gekomen geen José of Gaby. Ondertussen spraken 10-tallen taxichaffeurs me aan of ze me weg konden brengen. Ik heb een klein half uur geduldig gewacht, ervan uitgaande dat ze nog zouden komen en gelukkig kwamen ze ook. Met de woorden “Welkom to Iquitos” wist ik genoeg. Ze zijn hier dus niet punctueel.

Ik verblijf in het midden van Iquitos in casa Callao. Een appartementencomplex waar tevens een deel van het onderzoek waar ik aan meewerk, wordt uitgevoerd. Vooralsnog zit ik alleen in het appartment, maar zo nu en dan komen er buitenlanders dus kan het zo zijn dat ik tijdelijk het appartement deel.

Het onderzoek waar ik aan meewerk gaat over de verspreiding van een mugsoort welke malaria kan overbrengen. Deze muggen nestellen zich voornamelijk in de stad, maar worden ook in de buitenwijken aangetroffen. Hoe deze mug zich verspreid word onderzocht door een team welke bussen, boten en ander voertuigen uitkampt om te kijken of ze daar deze mugsoort aantreffen. Super interessant al helemaal als je weet dat er 100 verschillende muggen in de amazone te vinden zijn. Maar het onderzoek focust zich alleen op de Dengue mug.

Samen met José cross ik de hele stad door van haven naar haven om daar boten te onderzoeken. Gewapend met zaklampen kruipen we onder de kruipruimtes om daar met een zuiger alle insekten weg te zuigen. Een ander team onderzoekt onze vangsten. Ik heb al mega spinnen gezien, vieze vieze kakkerlakken, losgeslagen kippen die zich daar hadden verstopt etc. 3 keer per week voetbalt José met vrienden in het park of ergens anders. Vanavond ga ik voor het eerst mee. Dit gebeurt alleen s’avonds want overdag is het veel te warm. Ze beginnen hier al vroeg met werken om de warme zon voor te zijn, maar om 9 uur smorgens is het hier al 35 graden. Wat is het hier warm zeg!!! De schaduw en airco zijn hier mijn beste vrienden.

Ik moet nog wel heel erg wennen aan alle chaos, wat voor hun helemaal geen chaos is, aan de mensen, de cultuur en omgeving. Al helemaal omdat ik helemaal alleen ben. Geen vertrouwde mensen om me heen en ben af en toe echt op mezelf aangewezen. Dus ik moet wel zelf op pad. Al laat mijn spaans mij op dit moment nog erg in de steek. Niemand kan in Iquitos Engels en voor hen is het moeilijk te bevatten dat ik er wel Peruaans uit zie, maar geen spaans kan.

Enfin, ik hoop dat ik mij hier snel thuisvoel en mijn draai kan vinden. Tevens spaans kan leren door nu met handen en voeten dingen duidelijk te maken, maar wel dingen van het spaans kan oppakken.

Tot zover een kleine update.

Ik spreek jullie snel weer.

Saludos Nic

  • 26 April 2013 - 06:19

    Eline:

    Nicolas! Voodat ik straks stArt met het meest oerhollandse dat je kunt doen deze week,de koningsspelen,heb ik nog ff snel je berichtje gelezen. Klinkt als...cultuurshock!! Vooral die kippen en spinnen had ik niet willen missen;) succes met je Spaans,je had sjors ook ff om een snelcursus moeten vragen! En ook succes met wennen...ciao!!

  • 26 April 2013 - 11:25

    Marlijn:

    Hey Nic! Klinkt heftig man! Vooral die spinnen, brrrr. Hopelijk wen je snel aan de cultuur en gaat het Spaans snel wat beter. Liefs, Marlijn

  • 26 April 2013 - 13:05

    Bas:

    Nicolas! Goed om te horen dat je een voorspoedige reis achter de rug hebt! En mooi je verhaal te lezen. Het is aardje naar zijn vaartje he:) muggen je hebt er iets mee! Maar dat klinkt buitengewoon interessant en hopelijk kun jij een steentje bijdragen! Leuk! Have fun! En laat mij weten wanneer je kunt skypen!


  • 26 April 2013 - 16:03

    Jan:

    Pssst Amigo. Mooie update man! Goed te horen dat het met de reis vlot ging, eerst naar Lima (kan me voorstellen dat de tijd vliegt als "slaapmarmot") en vervolgens naar Iquitos. Heb casa Callao even opgezocht, foto's gezien van jullie bewaker voor de deur en de alligator sandwich! Leuke barretjes hebben ze daar en ook biertjes, je zult je vast vermaken. Je went er vast snel. Ben je ook op pad met zo'n muggenstofzuiger? Zet ook binnenkort een paar foto's op je site, kunnen we zien hoe je daar werkt!
    Fina dia y hasta pronto!

  • 26 April 2013 - 16:07

    Henri:

    Nic! ¿Cómo vas gordo? Leuk je zo te kunnen volgen. Geniet van het schitterende continent, de geweldige cultuur, het weer en por supuesto de pisco sour ;) Que le vaya bien! Pura Vida

  • 28 April 2013 - 19:59

    Lydia:

    Erg leuk je berichten te kunnen lezen. Tja, in je eentje een nieuw leven starten vraagt wel wat van je, maar je kunt het! Jouw enthousiasme brengt je ver. Wij herkennen er veel van. Veel succes en plezier!

  • 30 April 2013 - 00:15

    Titia:

    Lieve nicolas,

    Ook al beloofde ik je niet te zullen schrijven, toch van mij een levensteken. Je verhalen zijn heerlijk om te lezen. Ik kan me voorstellen dat een berichtje van ons helpt om door de eerste periode van handen en voeten taal met vast veel glimlachen heen te komen.
    Johan is in Amsterdam aan het opruimen na een kroningsdiner en ik bewaak het fort met op het plein heavy metal muziek dat tot 2 uur vannacht mag duren. Morgenmiddag mogen ze weer verder dreunen. Ik had liever in Huizinge gezeten.
    Vandaag had ik een goed gesprek met Willem.
    Hier alles goed. Wij gaan binnenkort logeren in Schotland bij vriend van Johan en zijn gezin.
    Veel liefs en vooral plezier met voetballen enzo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Iquitos

Back to my roots trip door Zuid-Amerika

Hoi vrienden, vriendinnen, familie, collega’s, bekenden en degenen die geen Facebook hebben,

22 april 2013 staat al een tijdje dik aangestreept in mijn agenda. Dan vertrek ik voor 9 maanden naar Zuid Amerika voor een rondreis en vrijwilligerswerk. Ik vlieg op Lima (Peru) om vervolgens door te vliegen naar Iquitos. Iquitos is de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is en licht in midden van het tropische regenwoud van Peru. Ik ga hier starten met 1,5 maand vrijwilligerswerk en met het leren van Spaans. Vervolgens reis ik via Ecuador en Brazilië naar het noorden van Argentinië. In Posadas (Arg) ga ik weer een maand vrijwilligerswerk verrichten om in te tussentijd mijn vriendin op te halen in Buenos Aires. Samen met haar maak ik mijn werk af en reizen wij door naar Bolivia, Peru en Ecuador. Dan richting Chili, door Patagonië terug naar Buenos Aires. Dit is zo ongeveer mijn route. Het zegt misschien nog niet zo veel dus houd mijn blog in de gaten voor een specifiekere invulling. Over het tijdsbestek per land heb ik nog niet nagedacht, laat staan welk vervoersmiddel ik neem etc. Dit laat ik lekker op zijn beloop, er vanuit gaande dat mijn motto mij niet in de steek laat: ‘Alles komt goed’.

De komende maanden houd ik deze blog bij om jullie op de hoogte te stellen wat ik meemaak, mijn bevindingen, bezigheden, foto’s en fllmpjes. Niet dat ik jullie jaloers wil maken maar gewoon omdat ik mijn reis met jullie wil delen.

¡Saludos!

Nic

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2014

Travel, the only thing you buy that makes you rich

24 December 2013

From the equator to the southernmost city on earth

11 December 2013

Plekjes op aarde waar dieren nog de baas zijn

30 November 2013

Een bijzondere maand Peru

05 November 2013

Bolivia, we can’t forget you!
Nicolas (Nic)

Hallo en welkom op mijn reisblog. Op deze website staan verslagen van de reizen die ik heb gemaakt, of die ik nog aan het maken ben! Neem gerust een kijkje en laat een berichtje achter als je dat leuk vindt! Saludos Nic

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 15962

Voorgaande reizen:

22 April 2013 - 07 Januari 2013

Back to my roots trip door Zuid-Amerika

Landen bezocht: